112

Svindel rettet mod ældre i Slagelse og Haslev

Der har i de sidste dage været adskillige eksempler på svindel, hvor specielt ældre borgere er målet.

Metoden er med små variationer den samme: De kriminelle retter telefonisk henvendelse og udgiver sig for at være enten fra banken, politiet eller en anden myndighedsperson. Derpå udnytter de borgerens autoritetstro og tillid til at få udleveret enten personfølsomme oplysninger eller dankort med tilhørende kode.

Alene i går: En 81-årig kvinde fra Slagelse blev franarret dankortet, hvor der efterfølgende blev hævet et større kontantbeløb. En 92-årig kvinde fra Haslev blev franarret sit dankort og kode, hvorefter der forsvandt i alt et større beløb i kontanthævning og varekøb i forretninger. En 88-årig kvinde i Haslev fik franarret dankortet, hvorefter der blev hævet et større beløb. Og endelig blev en 91-årig kvinde fra Haslev franarret sit dankort og kode og der blev hævet et større beløb og samtidig blev kortet brugt i dagligvarebutikker.

Det er afgørende for at forebygge den type kriminalitet at understrege over for de ældre borgere – og deres pårørende, at banker, politi eller andre myndigheder aldrig vil henvende sig for at bede om at få udlevere dankort og kode. Ring til politiets servicecenter på telefon 114, hvis du er i tvivl.

 

Kommentarer